Przejdź do głównej zawartości

Błędy w zapisie cyfr. cz 2


Dziś kontynuujemy omawianie błędów w zapisie cyfr i działań jakie popełnia osoba z dyskalkulią.
Jeśli rozpoczynacie państwo czytanie od tego miejsca, polecam najpierw przeczytanie cz1    https://bajkowamatma.blogspot.com/2018/05/3-spotkanie.html

Omówię razem z Logikusem Pierwszym i Ostatnim władcą Królestwa Matematyki, najczęściej popełniane błędy zapisu i odczytu cyfr.

1 JEDYNKA

Zwracamy uwagę by krótka laseczka łączyła się z długą pod kątem ostrym a nie prostym, bo może być pomylona z 7. Ani też nie powinna być pisana półkolem (na rysunku powyżej na zielono) bo ani chybi przeistoczy się w 2.

2  DWÓJKA



2 permanentnie mylona z 5. Rezygnujemy z ozdobnika w postaci pętelki i korygujemy kształt cyfry dotąd, aż dziecko nie nauczy się pisać skosu i kątu ostrego przy podstawie.

3 TRÓJKA



3 najczęściej popełniany błąd zwierciadlanego odbicia, spowodowany kształtem litery E.
Należy zwrócić uwagę by półkola nie były zbyt głębokie, bo przetransponują się w każdą cyfrę mającą w sobie okrąg.
Jeśli nauczyciel ma zwyczaj pisania trójki tak jak na przykładzie powyżej po prawej stronie, to uczniowi będzie trudno  odczytać 3, bo oko nie wyłapie linii skośnej.

4  CZWÓRKA


4 kolejna trudna cyfra. Ze względu na występowanie linii skośnych, których dziecięce oko uczy się najpóźniej,  jest często pomijana przy liczeniu lub pisaniu.
Powyżej przykłady jak czwórka zmienia się w zależności od swego początkowego kształtu.
W czerwonym okręgu moja propozycja kształtu tej cyfry pisana jednym, ciągłym ruchem ręki, bez żadnego odrywania!
5  PIĄTKA

5 mylona z 2. Bardzo częsty błąd, dziecko patrzy na tablicy na 5 a w zeszycie zapisuje 2. A jeśli zapisze 5 i za głęboko podciągnie półkole to odczyta/policzy jako 6.

6 SZÓSTKA 


6 oczywiście mylona z 9, 8 a nawet z 3. Jeśli nie dociągnie okręgu do końca, otrzyma 0. Patrz przykład z zerem na końcu wpisu.

7  SIÓDEMKA


7 Niechże się tylko wyprostuje natychmiast zostanie policzona jako 1, lub zostanie, z racji skosu  pominięta. Wobec powyższego Logikus radzi zwrócić uwagę na kąt pod jakim dziecko zmienia kierunek przy pisaniu "daszku" i "nóżki".

8 ÓSEMKA 

8 najłatwiejsza  z cyfr, choć w powidoku mylona z 3. Ale to rzadki błąd.  Niedociągnięcie pętelki powoduje przeistoczenie w 6.(to już częściej widzimy w zeszytach) Jego wysokość Logikus radzi rozpoczynać pisanie od "skrzyżowania" linii. 

9  DZIEWIĄTKA



9 mylona z 6, 3, 8. Radzimy rozpoczynać pisanie tej cyferki w miejscu zaznaczonym czerwoną kropką. Absolutnie nie od dołu! 

No i ostatnia cyfra:
0  ZERO


0 pisane niestarannie baaaardzo często mylone jest z 6.

O życiu tych błędów, ich figlach i psotach, w następnym poście napiszę.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Leniwa ósemka

W Królestwie Matematyki są  dróżki w kształcie znaku nieskończoności. Ja, Król Logikus często po nich spaceruję. Naprawdę lepiej mi się potem liczy! Dziś, jakem Logikus, zachęcam do zrobienia testu Leniwej Ósemki. Zajmie góra pięć minut a przyniesie podstawową wiedzę, jakąż to drogę preferuje nasz,i każdy inny, mózg, gdy się uczy. Potrzebujemy:      ·        Kartkę papieru min A3      ·        Taśmę klejącą      ·        Trzy wyraźnie różniące się od siebie kolorami pisaki/kredki np.        niebieski, czerwony, zielony Procedura:       1.        Przyklejamy kartkę wymiarem poziomym   na płaskiej,                     gładkiej  powierzchni  (biurko, drzwi) – środek kartki na                    wysokości nosa dziecka)        2.        Dziecko siedzi/stoi   w osi środkowej kartki        3.        Dziecko wykonuje kilka próbnych ruchów   leniwej ósemki,              pisząc placem po kartce. Raz prawą, raz lewą ręką. Możemy             najpierw pokazać jak wyglą

ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA

ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA 2 x 2 = 4 2 x 3 = 6 2 x 4 = 8   2 x 5 = 10        2 x 6 = 12 … Nuda powtórek… monotonia słupków ale, dla ucznia bez problemów edukacyjnych, wiedza do zapamiętania. Inaczej ma się z uczniem z matematycznymi trudnościami edukacyjnymi. W to określenie wchodzą dzieci z dyskalkulią ale również z dysleksją. Na szczęście nie wszystkie. Ale dla tych, którzy mają problemy matematyczne tabliczka mnożenia jest pasmem udręk i poniżenia. Poczucie własnej wartości spada poniżej klepki podłogowej. To właśnie kłopoty z zapamiętaniem mnożenia są najczęściej ostatecznym sygnałem przynaglającym rodziców do szukania pomocy u specjalistów. I tu zaczyna się droga przez mękę. Kto przeszedł wie, więc opisywać nie muszę. A inni i tak tego nie przeczytają. Ani gabinety prywatne, ani państwowe poradnie nie oferują sensownej terapii. Szkoły muszą przeprowadzić zajęcia dla dzieci z orzeczeniami z Poradni. Najczęściej są to zajęcia grupowe obejmujące dzieci z dysgrafią, dysleksj

Bajkowa Tabliczka versus Bajkowa tabliczka mnożenia

Gdy kolejna już osoba zadaje mi pytanie; czy Bajkowa Matma = Bajkowa Tabliczka = Bajkowa Tabliczka mnożenia? Postanowiłam odpowiedzieć w postaci postu. A było to tak: Po sławetnej i jakże spektakularnej nauce tabliczki mnożenia (3 dni mnemotechnik po wcześniejszych ok 2 latach bezowocnego kucia słupków) więcej tu: moja historia Zostałam znów wezwana do szkoły i pani nauczycielka ze zdziwieniem wielkim pyta, jak mi się udało nauczyć dziecko tabliczki tak, że jest najlepszy w klasie a groziło mu przecież niezdanie. Z entuzjazmem neofity opowiadam jak to krokodyl na wózku jeździł ze ślimakiem, co w efekcie daje 42. Pani z grzeczności nie przerywa a mój wywód kończy słowami:    - Nic z tego nie rozumiem, ale efekty są zadziwiające. I na tym by się pewnie sprawa zakończyła, ale przeznaczenie w osobie mojego synka wzięło sprawy w swoje ręce i zadało pytanie, które jako anegdota krąży własnym życiem po sekretariatach:    - Jeśli pani nie umie nauczyć moich kolegów tabliczk