Przejdź do głównej zawartości

Błędy w zapisie cyfr. cz 2


Dziś kontynuujemy omawianie błędów w zapisie cyfr i działań jakie popełnia osoba z dyskalkulią.
Jeśli rozpoczynacie państwo czytanie od tego miejsca, polecam najpierw przeczytanie cz1    https://bajkowamatma.blogspot.com/2018/05/3-spotkanie.html

Omówię razem z Logikusem Pierwszym i Ostatnim władcą Królestwa Matematyki, najczęściej popełniane błędy zapisu i odczytu cyfr.

1 JEDYNKA

Zwracamy uwagę by krótka laseczka łączyła się z długą pod kątem ostrym a nie prostym, bo może być pomylona z 7. Ani też nie powinna być pisana półkolem (na rysunku powyżej na zielono) bo ani chybi przeistoczy się w 2.

2  DWÓJKA



2 permanentnie mylona z 5. Rezygnujemy z ozdobnika w postaci pętelki i korygujemy kształt cyfry dotąd, aż dziecko nie nauczy się pisać skosu i kątu ostrego przy podstawie.

3 TRÓJKA



3 najczęściej popełniany błąd zwierciadlanego odbicia, spowodowany kształtem litery E.
Należy zwrócić uwagę by półkola nie były zbyt głębokie, bo przetransponują się w każdą cyfrę mającą w sobie okrąg.
Jeśli nauczyciel ma zwyczaj pisania trójki tak jak na przykładzie powyżej po prawej stronie, to uczniowi będzie trudno  odczytać 3, bo oko nie wyłapie linii skośnej.

4  CZWÓRKA


4 kolejna trudna cyfra. Ze względu na występowanie linii skośnych, których dziecięce oko uczy się najpóźniej,  jest często pomijana przy liczeniu lub pisaniu.
Powyżej przykłady jak czwórka zmienia się w zależności od swego początkowego kształtu.
W czerwonym okręgu moja propozycja kształtu tej cyfry pisana jednym, ciągłym ruchem ręki, bez żadnego odrywania!
5  PIĄTKA

5 mylona z 2. Bardzo częsty błąd, dziecko patrzy na tablicy na 5 a w zeszycie zapisuje 2. A jeśli zapisze 5 i za głęboko podciągnie półkole to odczyta/policzy jako 6.

6 SZÓSTKA 


6 oczywiście mylona z 9, 8 a nawet z 3. Jeśli nie dociągnie okręgu do końca, otrzyma 0. Patrz przykład z zerem na końcu wpisu.

7  SIÓDEMKA


7 Niechże się tylko wyprostuje natychmiast zostanie policzona jako 1, lub zostanie, z racji skosu  pominięta. Wobec powyższego Logikus radzi zwrócić uwagę na kąt pod jakim dziecko zmienia kierunek przy pisaniu "daszku" i "nóżki".

8 ÓSEMKA 

8 najłatwiejsza  z cyfr, choć w powidoku mylona z 3. Ale to rzadki błąd.  Niedociągnięcie pętelki powoduje przeistoczenie w 6.(to już częściej widzimy w zeszytach) Jego wysokość Logikus radzi rozpoczynać pisanie od "skrzyżowania" linii. 

9  DZIEWIĄTKA



9 mylona z 6, 3, 8. Radzimy rozpoczynać pisanie tej cyferki w miejscu zaznaczonym czerwoną kropką. Absolutnie nie od dołu! 

No i ostatnia cyfra:
0  ZERO


0 pisane niestarannie baaaardzo często mylone jest z 6.

O życiu tych błędów, ich figlach i psotach, w następnym poście napiszę.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Leniwa ósemka

W Królestwie Matematyki są  dróżki w kształcie znaku nieskończoności. Ja, Król Logikus często po nich spaceruję. Naprawdę lepiej mi się potem liczy! Dziś, jakem Logikus, zachęcam do zrobienia testu Leniwej Ósemki. Zajmie góra pięć minut a przyniesie podstawową wiedzę, jakąż to drogę preferuje nasz,i każdy inny, mózg, gdy się uczy. Potrzebujemy:      ·        Kartkę papieru min A3      ·        Taśmę klejącą      ·        Trzy wyraźnie różniące się od siebie kolorami pisaki/kredki np.        niebieski, czerwony, zielony Procedura:       1.        Przyklejamy kartkę wymiarem poziomym   na płaskiej,                     gładkiej  powierzchni  (biurko, drzwi) – środek kartki na    ...

Bajkowa Tabliczka versus Bajkowa tabliczka mnożenia

Gdy kolejna już osoba zadaje mi pytanie; czy Bajkowa Matma = Bajkowa Tabliczka = Bajkowa Tabliczka mnożenia? Postanowiłam odpowiedzieć w postaci postu. A było to tak: Po sławetnej i jakże spektakularnej nauce tabliczki mnożenia (3 dni mnemotechnik po wcześniejszych ok 2 latach bezowocnego kucia słupków) więcej tu: moja historia Zostałam znów wezwana do szkoły i pani nauczycielka ze zdziwieniem wielkim pyta, jak mi się udało nauczyć dziecko tabliczki tak, że jest najlepszy w klasie a groziło mu przecież niezdanie. Z entuzjazmem neofity opowiadam jak to krokodyl na wózku jeździł ze ślimakiem, co w efekcie daje 42. Pani z grzeczności nie przerywa a mój wywód kończy słowami:    - Nic z tego nie rozumiem, ale efekty są zadziwiające. I na tym by się pewnie sprawa zakończyła, ale przeznaczenie w osobie mojego synka wzięło sprawy w swoje ręce i zadało pytanie, które jako anegdota krąży własnym życiem po sekretariatach:    - Jeśli pani nie umie nauczyć moi...

ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA

ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA 2 x 2 = 4 2 x 3 = 6 2 x 4 = 8   2 x 5 = 10        2 x 6 = 12 … Nuda powtórek… monotonia słupków ale, dla ucznia bez problemów edukacyjnych, wiedza do zapamiętania. Inaczej ma się z uczniem z matematycznymi trudnościami edukacyjnymi. W to określenie wchodzą dzieci z dyskalkulią ale również z dysleksją. Na szczęście nie wszystkie. Ale dla tych, którzy mają problemy matematyczne tabliczka mnożenia jest pasmem udręk i poniżenia. Poczucie własnej wartości spada poniżej klepki podłogowej. To właśnie kłopoty z zapamiętaniem mnożenia są najczęściej ostatecznym sygnałem przynaglającym rodziców do szukania pomocy u specjalistów. I tu zaczyna się droga przez mękę. Kto przeszedł wie, więc opisywać nie muszę. A inni i tak tego nie przeczytają. Ani gabinety prywatne, ani państwowe poradnie nie oferują sensownej terapii. Szkoły muszą przeprowadzić zajęcia dla dzieci z orzeczeniami z Poradni. Najczęściej są to zajęcia grupowe obejmujące...