Dziś kontynuujemy omawianie błędów w zapisie cyfr i działań jakie popełnia osoba z dyskalkulią.
Jeśli rozpoczynacie państwo czytanie od tego miejsca, polecam najpierw przeczytanie cz1 https://bajkowamatma.blogspot.com/2018/05/3-spotkanie.html
Omówię razem z Logikusem Pierwszym i Ostatnim władcą Królestwa Matematyki, najczęściej popełniane błędy zapisu i odczytu cyfr.
Omówię razem z Logikusem Pierwszym i Ostatnim władcą Królestwa Matematyki, najczęściej popełniane błędy zapisu i odczytu cyfr.
1 JEDYNKA
Zwracamy uwagę by krótka laseczka łączyła się z długą pod
kątem ostrym a nie prostym, bo może być pomylona z 7. Ani też nie powinna być pisana półkolem (na rysunku powyżej na zielono) bo ani chybi przeistoczy się w 2.
2 DWÓJKA
2 permanentnie mylona z 5. Rezygnujemy z ozdobnika w postaci pętelki i korygujemy kształt cyfry dotąd, aż dziecko nie nauczy się pisać skosu i kątu ostrego przy podstawie.
3 TRÓJKA
3 najczęściej popełniany błąd zwierciadlanego odbicia,
spowodowany kształtem litery E.
Należy zwrócić uwagę by półkola nie były zbyt głębokie, bo przetransponują się w każdą cyfrę mającą w sobie okrąg.
Jeśli nauczyciel ma zwyczaj pisania trójki tak jak na przykładzie powyżej po prawej stronie, to uczniowi będzie trudno odczytać 3, bo oko nie wyłapie linii skośnej.
Należy zwrócić uwagę by półkola nie były zbyt głębokie, bo przetransponują się w każdą cyfrę mającą w sobie okrąg.
Jeśli nauczyciel ma zwyczaj pisania trójki tak jak na przykładzie powyżej po prawej stronie, to uczniowi będzie trudno odczytać 3, bo oko nie wyłapie linii skośnej.
4 CZWÓRKA
4 kolejna trudna cyfra. Ze względu na występowanie linii
skośnych, których dziecięce oko uczy się najpóźniej, jest często pomijana przy liczeniu lub
pisaniu.
Powyżej przykłady jak czwórka zmienia się w zależności od swego początkowego kształtu.
W czerwonym okręgu moja propozycja kształtu tej cyfry pisana jednym, ciągłym ruchem ręki, bez żadnego odrywania!
Powyżej przykłady jak czwórka zmienia się w zależności od swego początkowego kształtu.
W czerwonym okręgu moja propozycja kształtu tej cyfry pisana jednym, ciągłym ruchem ręki, bez żadnego odrywania!
5 PIĄTKA
5 mylona z 2. Bardzo częsty błąd, dziecko patrzy na tablicy na 5 a w zeszycie zapisuje 2. A jeśli zapisze 5 i za głęboko podciągnie półkole to odczyta/policzy jako 6.
6 SZÓSTKA
6 oczywiście mylona z 9, 8 a nawet z 3. Jeśli nie dociągnie okręgu do końca, otrzyma 0. Patrz przykład z zerem na końcu wpisu.
7 SIÓDEMKA
7 Niechże się tylko wyprostuje natychmiast zostanie policzona jako 1, lub zostanie, z racji skosu pominięta. Wobec powyższego Logikus radzi zwrócić uwagę na kąt pod jakim dziecko zmienia kierunek przy pisaniu "daszku" i "nóżki".
8 ÓSEMKA
8 najłatwiejsza z cyfr, choć w powidoku mylona z 3. Ale to rzadki błąd. Niedociągnięcie pętelki powoduje przeistoczenie w 6.(to już częściej widzimy w zeszytach) Jego wysokość Logikus radzi rozpoczynać pisanie od "skrzyżowania" linii.
9 DZIEWIĄTKA
9 mylona z 6, 3, 8. Radzimy rozpoczynać pisanie tej cyferki w miejscu zaznaczonym czerwoną kropką. Absolutnie nie od dołu!
No i ostatnia cyfra:
No i ostatnia cyfra:
0 ZERO
0 pisane niestarannie baaaardzo często mylone jest z 6.
O życiu tych błędów, ich figlach i psotach, w następnym poście napiszę.
O życiu tych błędów, ich figlach i psotach, w następnym poście napiszę.
Komentarze
Prześlij komentarz