Przejdź do głównej zawartości

O metodzie


SPIS TREŚCI:

  1. WSTĘP
  2. GIMNASTYKA MÓZGU
  3. ARTE-KINEZJOLOGIA
  4. PRACA Z CYFRĄ
  5. BAJKOTERAPIA
  6. MNEMOTECHNIKI
  7. POMOCE EDUKACYJNE
  8. MUZYKOTERAPIA, AROMATERAPIA

WSTĘP

    CZY WIESZ ŻE:   

„To jest głupie, śmieszne i nonsensowne. I wiesz co? To działa!”
- Harry Loraynez

    Dlaczego zdolne dzieci nie są w stanie zapamiętać mnożenia? Wielu rodziców będąc na granicy nerwów zadaje sobie to pytanie.
    Bajkowa Matma powstała właśnie z myślą o dzieciach, które, mimo wielu prób, w żaden sposób nie są w stanie zapamiętać mnożenia.
    W trakcie zajęć pracujemy następującymi metodami:


GIMNASTYKA MÓZGU

    Jest zestawem prostych i przyjemnych ruchów i ćwiczeń, wchodzących w skład programu Kinezjologii Edukacyjnej, której twórcami są Paul i Gail Dennison. Edukatorzy ci poszukiwali sposobów efektywnej pomocy uczniom, określanym jako „niezdolni do uczenia się”. W 1987 roku Dennisonowie stworzyli Fundację Kinezjologii Edukacyjnej (Edukational Kinesiology Foundation). Obecnie w blisko 80 krajach na świecie KE jest uznawana za metodę wspierającą proces uczenia się, polepszenia funkcjonowania i doskonalącą rozwój człowieka. Ćwiczenia te powodują integrację całego mózgu, umożliwiając uczniom aktywowanie tych jego części, które przedtem były nieaktywne. Proces uczenia się ma ogromny związek z ruchem. Ruch w Kinezjologii nie jest przypadkowy: ma pobudzić konkretne struktury mózgowe oraz przyczynić się do zwiększenia wydzielania neurotrofin – naturalnych substancji stymulujących wzrost komórek nerwowych i wzrost liczby połączeń neuronalnych.”W Bajkowej Tabliczce wykorzystywane są ćwiczenia GM w celu pogłębienia pamięci matematycznej i usprawnienia procesu zapamiętywania.


ARTE-KINEZJOLOGIA

    To, czego nie da się wypowiedzieć słowami można narysować! Arte-terapia lub inaczej terapia przez sztukę jest szeroko wykorzystywana w psychoterapii do ujawniania i przekształcania trudnych przeżyć psychicznych, często niemożliwych do wyrażenia słowami. Poprzez rysunek, możliwa staje się ekspresja emocji i wewnętrznych przeżyć. Dzieci mające trudności w uczeniu się doświadczają przykrych emocji, które w istotny sposób blokują ich zaufanie do własnych możliwości i powodują przekonanie o braku osobistych kompetencji.

    W skład bloku terapeutycznego Bajkowej Tabliczki wchodzą zajęcia mające na celu odstresowania dziecka. W trakcie zajęć arte-terapii, przekształcamy negatywne przekonania na temat własnej osoby, co pozwala podjąć próbę pokonania swoich problemów w nowy, bardziej twórczy i konstruktywny sposób.

    Należy również pamiętać, że językiem prawej półkuli jest obraz i ruch. Wiadomości, zobrazowane łatwiej zapamiętujemy. Ponieważ domeną prawej półkuli mózgu jest głównie wyobraźnia i kreatywność, wszystko co je pobudza, rozwija też ją. Jednym z najskuteczniejszych sposobów odblokowania potencjału prawej półkuli jest rysowanie.


PRACA Z CYFRĄ

    Rozpoczynając terapię z dzieckiem obarczonym dyskalkulią nie można pominąć czy przeskoczyć problemu cyfry. Wręcz należy od niej zacząć! Wiele problemów matematycznych ma u swego podłoża błędnie zakodowaną cyfrę. Dziecko z dyskalkulią najczęściej obarczone jest dysfunkcyjnym okiem, które postrzega zniekształcony obraz rzeczywistości w 3D lub zniekształcony obraz na płaszczyźnie 2D w tym cyfr, co prowadzi do ich nieprawidłowego odczytu. Niestety w matematyce nie ma przyzwolenia na błędny odczyt: 3+2 widziane przez dziecko jako 8+2 daje zupełnie inny wynik. Dyslektyczny błąd w ortografii – “gura” zamiast “góra” – dla dziecka z opinią z PPP, nie dyskwalifikuje go. Niepoprawny wynik w dodawaniu wynikający z mylnego odczytu, już tak.

    Źródłem problemu może być źle funkcjonujące oko. I nie mam tu na myśli słabego czy nieostrego widzenia. Chodzi o fizycznie nieprawidłowości napięcia mięśni gałek ocznych. Dlatego przy podejrzeniu dysleksji czy dyskalkulii niezbędna jest wizyta u dobrego (!) ortoptyka (niestety z opowiadań rodziców wiem, że nie każdy sobie radzi z takim problemem). Następnie zaczyna się praca terapeutyczna, która polega na wprowadzaniu i utrwalaniu poprawnego zapisu cyfr.

    Innym źródłem problemu błędnego odczytu cyfr  może być niesprawna motoryka ręki. Przyczyna może leżeć w niewyhamowaniu odruchów pierwotnych w bardzo wczesnym dzieciństwie.

    Przykładem pracy z cyfrą jest lepienie z modeliny przestrzennych cyfr. Takie ćwiczenie z jednej strony poprawia sprawność manualną, z drugiej pomaga przenieść obraz cyfry na tablicę mentalną mózgu. Cyfra zostaje poprawnie zakodowana, za tym idzie poprawne przepisania działań z tablicy - więc i wynik jest poprawny, a liczenie w pamięci wreszcie staje się możliwe.


BAJKOTERAPIA

    Baśnie ciągle jeszcze są ulubioną lekturą dzieci, a fascynacja nimi trwa nieprzerwanie od pokoleń. W cudownościach krainy fantazji odnajdujemy radość i ciepło. Dobro i zło mają wyraźnie określone granice, niosące ze sobą poczucie bezpieczeństwa. Bajkoterapia jest doskonałą metodą przełamującą lęki, (w naszym przypadku lęk przed matematyką), podnoszącą niskie poczucie własnej wartości (muszę być strasznie głupi, skoro wszystkie dzieci już znają tabliczkę a ja nie) i na koniec, uczącą samego mnożenia. Tabliczka mnożenia składa się z 36 działań (nie licząc działań przez 1, 0 i 10). W Bajkowej Tabliczce analogicznie jest 36 bajeczek, które stanowią logiczny, a więc łatwy do zapamiętania ciąg przygód jakie przeżywają zaklęte w zwierzątka cyfry. Przedstawione są prosto, czasami wręcz nonsensownie. Jest to celowe, bo im historyjka prostsza, bardziej nonsensowna, pełna grzmotów, wybuchów, ucieczek i śmiechu, tym łatwiejsza do zapamiętania. W czasie odczytywania bajki wykorzystywana jest ogromna liczba rekwizytów. 
Bajki powinny być opowiadane z przesadną dykcją, włączając techniki teatralne. Wszystko po to, aby zadziałało – Prawo Skutecznego Zapamiętywania:

OBRAZ + AKCJA + EMOCJE= PAMIĘĆ 

    Dziecko łatwo i trwale zapamiętuje baśniową przygodę zwierzątek, a tym samym ukryte w niej działanie. Bajkowa Tabliczka przełamuje stres szkolny. Nawet pod presją klasówki, testu kompetencji, czy egzaminu dziecko pamięta bajkę i jest w stanie błyskawicznie podstawić cyfry pod symbole i w efekcie poprawnie rozwiązać zadanie. Gimnastyka Mózgu sprzyja          (a czasami wręcz warunkuje) poprawne zapamiętywanie bajeczek.


MNEMOTECHNIKI

 CZY WIESZ ŻE:

O skuteczności i szybkości uczenia się decyduje przede wszystkim wyobraźnia i siła naszych skojarzeń.

    (gr. Mneme – pamięć) – ogólna nazwa sposobów ułatwiających zapamiętywanie, przechowywanie i przypominanie sobie informacji.
    
    Do sposobów mnemotechnicznych należy np. kategoryzacja elementów, czyli uporządkowanie i pogrupowanie ich według pewnych zasad: podobieństwa znaczeniowego czy formalnego, skojarzenie ich z innymi elementami, ułożonymi rytmicznie lub mającymi formę logiczną, czy żartobliwą, dzięki czemu łatwo je zapamiętać. Dzięki tym technikom można znacznie zwiększyć zakres i trwałość pamięci. Bajkowa Tabliczka wykorzystuje mnemotechniczną zasadę skojarzeń i podobieństw cyfr do przedmiotów, ludzi czy zwierząt.

    Podstawą technik szybkiego zapamiętywania są różnorodne zakładki pamięci.
W Bajkowej Tabliczce wykorzystano słowa – klucze (inaczej: liczbowe zakładki obrazowe).
Klucz jest to obrazowe słowo przyporządkowane danej liczbie według pewnej logiki, związanej z podobieństwem kształtu. Jest czymś znacznie więcej niż prostym wizerunkiem, ponieważ pobudza wyobraźnię w celu przywołania danych z pamięci. Słowa klucze wchodzą w skład obrazów – kluczy, które stymulują obie półkule mózgu. Bajkowa Tabliczka w całości oparta jest na zasadzie podobieństw kształtu cyfry do kształtu jakiegoś zwierzątka lub przedmiotu.

    Bajki o Cyfrozwierzakach pomagają w skuteczny sposób stworzyć zakładki pamięci, które świetnie funkcjonują w sytuacjach stresowych wtedy, gdy zawodzi pamięć sekwencyjna.
Z Bajkową Tabliczką klasówki przestają straszyć, a oceny z matematyki mówią najlepiej o skuteczności tej metody! Bowiem o skuteczności i szybkości uczenia się decyduje przede wszystkim wyobraźnia i siła naszych skojarzeń, zwielokrotniona synergią obu półkul mózgowych.

    Nawet jeśli nic Ci to nie mówi, uwierz mi… TO DZIAŁA


POMOCE EDUKACYJNE


    CZY WIESZ ŻE: 

Łatwiej jest kopać dołek mając łopatkę? 

    Pomoce edukacyjne to absolutna konieczność jeśli chcemy myśleć o jakimkolwiek sukcesie edukacyjnym w dyskalkulii. Korepetytor z kartką i długopisem z góry skazany jest na porażkę.

    O znaczeniu zabawy w życiu dziecka nikogo przekonywać nie trzeba. Na szczęście coraz częściej dydaktycy sięgają po zabawkę jako „odstresowywacz”. Zabawa przynosi poczucie bezpieczeństwa, a wtedy właśnie otwierają się drzwi do pamięci i uczenia się. Bajkowa Tabliczka oparta jest w całości na zabawie. Wykorzystanie kilkudziesięciu atrakcyjnych pomocy edukacyjnych specjalnie opracowanych w celu urozmaicenia nauczania mnożenia, sprawia, że dziecko w ciągu kilku sesji jest w stanie zapamiętać całość tabliczki. Pomoce, w całości zaprojektowane przez autorkę programu i chronione prawem autorskim, zostały tak dopasowane, że mogą być wykorzystane przez rodziców w domach, przez nauczycieli i terapeutów w indywidualnym nauczaniu, w czasie grupowych zajęć reedukacyjnych, lub w końcu w klasie jako program wspomagający. 

  • KOMPLET GIER:   BAJKOWA MATMA – Bajkowa Tabliczka
    Sztandarowa pomoc edukacyjna. Zestaw 15 plansz, około 270 żetonów i 9 broszurek z bajkami bowiem każdy „słupek” mnożenia ma swoją książeczkę tak jak każde działanie ma swoją bajeczkę. 

    Z myślą o dzieciach, które wymagają więcej powtórzeń zostały opracowane materiały dodatkowe. Wiadomo przecież, że nawet najzabawniejsza gra wkrótce się „opatrzy”. Żeby utrzymać koncentrację, wzmóc ciekawość należy urozmaicać narzędzia.


W skład Pakietu Dodatkowego wchodzą:
  • Karty ćwiczeń 
    Stworzone dla potrzeb zajęć w klasach. Pozwalają wprowadzić tę metodę w dużych grupach ale równocześnie świetnie sprawdzają się w indywidualnym nauczaniu. Pomagają stworzyć poprawny obraz cyfr i całych działań, a co za tym idzie, wyeliminować błędy kodowania i dekodowania tabliczki mnożenia. 
  • Kolorowanki
    Poprzez kolorowanie historyjki w wersji obrazkowej dziecko nie tylko skraca czas potrzebny do zapamiętania bajeczki, ale również wyrabia zdolności manualne, precyzję ruchu i umiejętności wizualizacji.
  • Mandale  
    W Bajkowej Tabliczce pomagają wyciszyć się, poprawiają koncentrację, rozwijają umiejętność wizualizacji oraz przyśpieszają pamięciowy proces kojarzenia cyfr z postaciami przypominających je zwierzaczków.
  • Dyktanda graficzne
    Rozwijają: percepcje wzrokową, usprawniają ruchy rąk i koordynację wzrokowo – ruchową, wyrabiają orientację przestrzenną. Kształtują pamięć słuchową, usprawniają pamięć matematyczną.
  • Karty       
    Są przyjemną formą utrwalenia nowo zdobytych umiejętności. Zostały oparte na zasadach popularnej gry w Czarnego Piotrusia. Z resztą, ilość kombinacji gier jest nieograniczona i zależy tylko od kreatywności graczy.


MUZYKOTERAPIA, AROMATERAPIA

    Zajęcia w pracowni prowadzone są na tle muzyki aktywizującej pamięć, z użyciem olejków sprzyjających koncentracji.

    Po więcej informacji na temat muzykoterapii odsyłam do książki:
Sheila Ostrander, Lynn Schroeder, “Superlerning 2000 Podręcznik. Nowa metoda szybkiego uczenia się i nauczania”. wydawnictwo Medium.

Wróć do Spisu tręści.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Leniwa ósemka

W Królestwie Matematyki są  dróżki w kształcie znaku nieskończoności. Ja, Król Logikus często po nich spaceruję. Naprawdę lepiej mi się potem liczy! Dziś, jakem Logikus, zachęcam do zrobienia testu Leniwej Ósemki. Zajmie góra pięć minut a przyniesie podstawową wiedzę, jakąż to drogę preferuje nasz,i każdy inny, mózg, gdy się uczy. Potrzebujemy:      ·        Kartkę papieru min A3      ·        Taśmę klejącą      ·        Trzy wyraźnie różniące się od siebie kolorami pisaki/kredki np.        niebieski, czerwony, zielony Procedura:       1.        Przyklejamy kartkę wymiarem poziomym   na płaskiej,                     gładkiej  powierzchni  (biurko, drzwi) – środek kartki na                    wysokości nosa dziecka)        2.        Dziecko siedzi/stoi   w osi środkowej kartki        3.        Dziecko wykonuje kilka próbnych ruchów   leniwej ósemki,              pisząc placem po kartce. Raz prawą, raz lewą ręką. Możemy             najpierw pokazać jak wyglą

ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA

ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA 2 x 2 = 4 2 x 3 = 6 2 x 4 = 8   2 x 5 = 10        2 x 6 = 12 … Nuda powtórek… monotonia słupków ale, dla ucznia bez problemów edukacyjnych, wiedza do zapamiętania. Inaczej ma się z uczniem z matematycznymi trudnościami edukacyjnymi. W to określenie wchodzą dzieci z dyskalkulią ale również z dysleksją. Na szczęście nie wszystkie. Ale dla tych, którzy mają problemy matematyczne tabliczka mnożenia jest pasmem udręk i poniżenia. Poczucie własnej wartości spada poniżej klepki podłogowej. To właśnie kłopoty z zapamiętaniem mnożenia są najczęściej ostatecznym sygnałem przynaglającym rodziców do szukania pomocy u specjalistów. I tu zaczyna się droga przez mękę. Kto przeszedł wie, więc opisywać nie muszę. A inni i tak tego nie przeczytają. Ani gabinety prywatne, ani państwowe poradnie nie oferują sensownej terapii. Szkoły muszą przeprowadzić zajęcia dla dzieci z orzeczeniami z Poradni. Najczęściej są to zajęcia grupowe obejmujące dzieci z dysgrafią, dysleksj

Bajkowa Tabliczka versus Bajkowa tabliczka mnożenia

Gdy kolejna już osoba zadaje mi pytanie; czy Bajkowa Matma = Bajkowa Tabliczka = Bajkowa Tabliczka mnożenia? Postanowiłam odpowiedzieć w postaci postu. A było to tak: Po sławetnej i jakże spektakularnej nauce tabliczki mnożenia (3 dni mnemotechnik po wcześniejszych ok 2 latach bezowocnego kucia słupków) więcej tu: moja historia Zostałam znów wezwana do szkoły i pani nauczycielka ze zdziwieniem wielkim pyta, jak mi się udało nauczyć dziecko tabliczki tak, że jest najlepszy w klasie a groziło mu przecież niezdanie. Z entuzjazmem neofity opowiadam jak to krokodyl na wózku jeździł ze ślimakiem, co w efekcie daje 42. Pani z grzeczności nie przerywa a mój wywód kończy słowami:    - Nic z tego nie rozumiem, ale efekty są zadziwiające. I na tym by się pewnie sprawa zakończyła, ale przeznaczenie w osobie mojego synka wzięło sprawy w swoje ręce i zadało pytanie, które jako anegdota krąży własnym życiem po sekretariatach:    - Jeśli pani nie umie nauczyć moich kolegów tabliczk