Przejdź do głównej zawartości

Dyskalkulia


SPIS TREŚCI:

  1. Dysleksja
  2. Dyskalkulia
  3. Co może niepokoić – czy moje dziecko ma dysleksję i/lub dyskalkulię
  4. Diagnoza, opinia, orzeczenie
  5. Webinary


Dysleksja

    Dziecko w okresie przedszkolnym jest super inteligentne, rodzic myśli: „Kurcze, będzie geniuszem w szkole! Może jest trochę mniej poradne, potyka się o własne nogi, ale jaki bystrzak!”

Potem nasz geniuszek idzie do szkoły i na pierwszej wywiadówce pani wylewa rodzicowi kubeł zimnej wody na głowę. Że co, że wszystkie dzieci już czytają a on jeden nie? Że co proszę? Zagrożenie dysleksją? A właściwie, do cholery, co to takiego, ta dysleksja? Jaka dysleksja? Jak tak inteligentne dziecko może mieć jakąś dys-coś-tam.

    Dysleksja, najprościej mówiąc to trudności z nauką czytania i pisania, ale nie tylko. To zespół problemów. Czytanie jest niepewne, wręcz wymęczone, pełne błędów i przekręceń. Dziecko połyka wyrazy i całe linijki. Płacze, awantury, histeria. Książki lądują na ścianie, a rodzic wybiega z pokoju trzaskając drzwiami.

Pisanie przypomina grzebanie kury po piasku i jest równie nieczytelne.

    Prace domowe ciągną się godzinami, zabierają całe wieczory i powoli acz sukcesywnie i skutecznie unicestwiają czar rodzinnych wieczorów.

Rodzic staje się katem, ekonomem, Cerberem / właściwe podkreślić.

Oto dysleksja w codziennym wydaniu…



Dyskalkulia

Dyskalkulia to problemy w ogarnięciu świata w aspekcie matematycznym. 

Wg Ladislav Košč

  • Dyskalkulia werbalna – trudności z pojęciami, określaniem ilości, nazywaniem cyfr i operacji.
  • Dyskalkulia ideognostyczna – problemy z tworzeniem pojęć i liczeniem w pamięci.
  • Dyskalkulia operacyjna –nieumiejętność przeprowadzania operacji matematycznych.
  • Dyskalkulia leksykalna – zaburzenie czytania znaków i działań matematycznych.
  • Dyskalkulia graficzna – problem z zapisem znaków i symboli matematycznych, również ze słuchu.
  • Dyskalkulia praktognostyczna – brak umiejętności manipulacyjnych i porównawczych, zaburzenie szacowania.

Co może niepokoić – czy moje dziecko ma dysleksję i/lub dyskalkulię

W przypadku jeśli dziecko ma problemy z:

Symptomy u dzieci w wieku przedszkolnym:

  • opóźniony rozwój mowy
  • trudności z wymawianiem dłuższych słów
  • ubogie słownictwo i przekręcanie wyrazów
  • kłopoty z rymowaniem i uczeniem się na pamięć wierszyków i piosenek
  • problem z zapamiętywaniem różnych nazw, cyfr, dni tygodnia
  • trudności z zapamiętaniem kolorów i kształtów
  • kłopoty w orientacji w przestrzeni i w schemacie ciała
  • niechęć do budowania z klocków, układania puzzli, małe sukcesy w tej dziedzinie
  • problem z ubieraniem się, zapinaniem guzików i suwaków

 

Symptomy u dzieci w wieku wczesnoszkolnym:

  • kłopoty z dzieleniem na sylaby i rozróżnianiem głosek w wyrazach
  • problemy z poprawnym wymawianiem wielosylabowych słów
  • mała precyzja ruchów dłoni, nieumiejętność wiązania kokardki, cięcia nożyczkami po śladzie
  • nieprawidłowy uchwyt kredki lub narzędzia pisarskiego
  • nieprawidłowy kierunek kreślenia linii i liter
  • problem z rysowaniem i odtwarzaniem szlaczków
  • mylenie liter kształtopodobnych (m-n-u, p-b-d-g, l-ł-t)
  • słaba orientacja w przestrzeni (nad, pod, za, obok) i w czasie (pory dnia)
  • słabe zapamiętywanie liter, cyfr i kształtów geometrycznych
  • ubogie słownictwo
  • liczne błędy gramatyczne
  • kłopoty z uczeniem się sekwencji (wierszyki, dni tygodnia, miesiące)

To zachodzi podejrzenie, że boryka się z DYSLEKSJĄ, czyli ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania.

 

W przypadku jeśli dziecko ma problemy z:

  • liczeniem zarówno na palcach jak w pamięci
  • zapamiętywaniem i rozróżnianiem cyfr
  • poczuciem czasu
  • odczytywaniem godzin i zapamiętywaniem dni tygodnia
  • odczytywaniem i rozróżnianiem symboli: +, : , – , +
  • grupowaniem i rozróżnianiem przedmiotów
  • zastosowaniem matematyki w zadaniach praktycznych
  • czytaniem map, wykresów i tabel
  • rozumieniem pojęć związanych z miarą, wagą i objętością
  • określeniem lokalizacji i kierunków

    To zachodzi podejrzenie, że boryka się z DYSKALKULIĄ – czyli specyficznymi trudnościami w nauce matematyki.

    Ale PAMIĘTAJ –  to nie koniec świata. Dyskalkulicy i dyslektycy to najczęściej osoby o wysokim stopniu inteligencji, jednak o bardzo niskim poczuciu własnej wartości. „Jakiż ja muszę być głupi, skoro nie mogę zapamiętać tabliczki” – powiedział kiedyś mój syn po powrocie ze szkoły. 

    W przypadku dyskalkulii ilość klasycznych powtórzeń nie skutkuje zapamiętaniem materiału. Im więcej powtórzeń przy minimalnym zapamiętaniu – tym niższe poczucie własnej wartości. Nie pozwól żeby dziecko musiało tak dorastać! Zmieńmy to razem! 



Diagnoza, opinia, orzeczenie

    Do diagnozowania dysleksji i dyskalkulii, do wystawiania opinii i orzeczeń uprawnione są Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne. Zwykle dzieje się to najpierw na poziomie klas I-III. W tym okresie wystawiana jest opinia o ryzyku dysfunkcji, a dopiero po tym czasie, jeśli objawy utrzymują się poradnia wystawia orzeczenie uprawniające do terapii oraz odpowiednich dostosowań. Szkoła otrzymuje listę wskazań o dostosowaniu wymagań edukacyjnych dla dziecka, a tu nauczyciel w miarę swoich możliwości i umiejętności stara się je wypełnić. Powinien dostosować tempo pracy do możliwości dziecka, wprowadzić zindywidualizowane nauczanie, zapewnić bezpieczną emocjonalnie atmosferę itd, itd. Realnie bywa różnie. Rodzice liczą na fachową pomoc z poradni, wsparcie ze szkoły, nachylenie nauczyciela. I systemowo ścieżka jest wyznaczona. Ale mijają miesiące, poprawy nie widać, dziecko wpada w coraz większą frustrację, rodzice przechodzą codzienną gehennę odrabiania prac domowych. Czuliście się tak kiedyś? Ja tak. A jeżeli miał ktoś z Państwa więcej szczęścia to dobrze, bo znaczyłoby to że coś zmieniło się lepsze. 

    I o ile dysleksja została w ostatnich latach w miarę “oswojona”, o tyle orzeczenie o dyskalkulii nadal jest problematyczne. Często kłopoty z matematyką włączane są w spektrum dysleksji, a nie orzekane jako dyskalkulia. Okiełznanie dysleksji ma równać się z opanowaniem dyskalkulii.  Jednak z mojego doświadczenia wiem,  że rzadko tak się dzieje. 



Webinary

    Jeżeli chcesz wysłuchać bezpłatnego webinaru na temat dysleksji napisz przez formularz kontaktowy w zakładce Kontakty. Otrzymasz darmowy dostęp do czterech odcinków:

  1. Niepokojące pierwsze objawy, na które należy zwrócić uwagę
  2. Niepokojące objawy wskazujące na „dyslektyczne oko”
  3. Kłopoty ze zrozumieniem poleceń wynikające z „dyslektycznego ucha”
  4. Problemy dnia codziennego związane z koordynacją/motoryką dużą i małą


Wróć do Spisu tręści.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Leniwa ósemka

W Królestwie Matematyki są  dróżki w kształcie znaku nieskończoności. Ja, Król Logikus często po nich spaceruję. Naprawdę lepiej mi się potem liczy! Dziś, jakem Logikus, zachęcam do zrobienia testu Leniwej Ósemki. Zajmie góra pięć minut a przyniesie podstawową wiedzę, jakąż to drogę preferuje nasz,i każdy inny, mózg, gdy się uczy. Potrzebujemy:      ·        Kartkę papieru min A3      ·        Taśmę klejącą      ·        Trzy wyraźnie różniące się od siebie kolorami pisaki/kredki np.        niebieski, czerwony, zielony Procedura:       1.        Przyklejamy kartkę wymiarem poziomym   na płaskiej,                     gładkiej  powierzchni  (biurko, drzwi) – środek kartki na                    wysokości nosa dziecka)        2.        Dziecko siedzi/stoi   w osi środkowej kartki        3.        Dziecko wykonuje kilka próbnych ruchów   leniwej ósemki,              pisząc placem po kartce. Raz prawą, raz lewą ręką. Możemy             najpierw pokazać jak wyglą

ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA

ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA 2 x 2 = 4 2 x 3 = 6 2 x 4 = 8   2 x 5 = 10        2 x 6 = 12 … Nuda powtórek… monotonia słupków ale, dla ucznia bez problemów edukacyjnych, wiedza do zapamiętania. Inaczej ma się z uczniem z matematycznymi trudnościami edukacyjnymi. W to określenie wchodzą dzieci z dyskalkulią ale również z dysleksją. Na szczęście nie wszystkie. Ale dla tych, którzy mają problemy matematyczne tabliczka mnożenia jest pasmem udręk i poniżenia. Poczucie własnej wartości spada poniżej klepki podłogowej. To właśnie kłopoty z zapamiętaniem mnożenia są najczęściej ostatecznym sygnałem przynaglającym rodziców do szukania pomocy u specjalistów. I tu zaczyna się droga przez mękę. Kto przeszedł wie, więc opisywać nie muszę. A inni i tak tego nie przeczytają. Ani gabinety prywatne, ani państwowe poradnie nie oferują sensownej terapii. Szkoły muszą przeprowadzić zajęcia dla dzieci z orzeczeniami z Poradni. Najczęściej są to zajęcia grupowe obejmujące dzieci z dysgrafią, dysleksj

Warsztat: “Te koszmarne cyfry”

  Warsztat: “Te koszmarne cyfry” Spacerkiem po "uliczce Cyferkowej", czyli jak nauczyć liczyć dziecko z Dys* Forma: Warsztaty on-line oparte na prezentacji, ćwiczenia praktyczne Cel: Nabycie praktycznych umiejętności pracy z dzieckiem zagrożonym lub już ze zdiagnozowaną dysleksją w zakresie podstawowych umiejętności matematycznych. Grupa docelowa: Nauczyciele wczesnoszkolni, nauczyciele matematyki, pedagodzy, terapeuci rodzice, opiekunowie (słowem, każdy zainteresowany tematem) Miejsce: On-line. Zajęcia prowadzone są na platformie zoom. Termin: 20 sierpnia godz 09:00 -15:00 Cena: 200 pln rodzice/opiekunowie 250 pln nauczyciele/terapeuci Uczestnicy otrzymują: Uczestnicy otrzymują zaświadczenie PSK o ukończonym kursie. Skrypt warsztatów w formie pdf. Link do pomocy omawianych na warsztacie (do samodzielnego druku) Zapisy: zapisy@tabliczkamnozenia.pl Zapytania związane z warsztatami: napisz@tabliczkamnozenia.pl +48 889 838 644 O warsztatach: Szkolenie prowadzi Barbara Piast auto