SPIS TREŚCI:
Dysleksja
Dziecko w okresie przedszkolnym jest super inteligentne, rodzic myśli: „Kurcze, będzie geniuszem w szkole! Może jest trochę mniej poradne, potyka się o własne nogi, ale jaki bystrzak!”
Potem nasz geniuszek idzie do szkoły i na pierwszej wywiadówce pani wylewa rodzicowi kubeł zimnej wody na głowę. Że co, że wszystkie dzieci już czytają a on jeden nie? Że co proszę? Zagrożenie dysleksją? A właściwie, do cholery, co to takiego, ta dysleksja? Jaka dysleksja? Jak tak inteligentne dziecko może mieć jakąś dys-coś-tam.
Dysleksja, najprościej mówiąc to trudności z nauką czytania i pisania, ale nie tylko. To zespół problemów. Czytanie jest niepewne, wręcz wymęczone, pełne błędów i przekręceń. Dziecko połyka wyrazy i całe linijki. Płacze, awantury, histeria. Książki lądują na ścianie, a rodzic wybiega z pokoju trzaskając drzwiami.
Pisanie przypomina grzebanie kury po piasku i jest równie nieczytelne.
Prace domowe ciągną się godzinami, zabierają całe wieczory i powoli acz sukcesywnie i skutecznie unicestwiają czar rodzinnych wieczorów.
Rodzic staje się katem, ekonomem, Cerberem / właściwe podkreślić.
Oto dysleksja w codziennym wydaniu…
Dyskalkulia
Dyskalkulia to problemy w ogarnięciu świata w aspekcie matematycznym.
Wg Ladislav Košč
- Dyskalkulia werbalna – trudności z pojęciami, określaniem ilości, nazywaniem cyfr i operacji.
- Dyskalkulia ideognostyczna – problemy z tworzeniem pojęć i liczeniem w pamięci.
- Dyskalkulia operacyjna –nieumiejętność przeprowadzania operacji matematycznych.
- Dyskalkulia leksykalna – zaburzenie czytania znaków i działań matematycznych.
- Dyskalkulia graficzna – problem z zapisem znaków i symboli matematycznych, również ze słuchu.
- Dyskalkulia praktognostyczna – brak umiejętności manipulacyjnych i porównawczych, zaburzenie szacowania.
Co może niepokoić – czy moje dziecko ma dysleksję i/lub dyskalkulię
W przypadku jeśli dziecko ma problemy z:
Symptomy u dzieci w wieku przedszkolnym:
- opóźniony rozwój mowy
- trudności z wymawianiem dłuższych słów
- ubogie słownictwo i przekręcanie wyrazów
- kłopoty z rymowaniem i uczeniem się na pamięć wierszyków i piosenek
- problem z zapamiętywaniem różnych nazw, cyfr, dni tygodnia
- trudności z zapamiętaniem kolorów i kształtów
- kłopoty w orientacji w przestrzeni i w schemacie ciała
- niechęć do budowania z klocków, układania puzzli, małe sukcesy w tej dziedzinie
- problem z ubieraniem się, zapinaniem guzików i suwaków
Symptomy u dzieci w wieku wczesnoszkolnym:
- kłopoty z dzieleniem na sylaby i rozróżnianiem głosek w wyrazach
- problemy z poprawnym wymawianiem wielosylabowych słów
- mała precyzja ruchów dłoni, nieumiejętność wiązania kokardki, cięcia nożyczkami po śladzie
- nieprawidłowy uchwyt kredki lub narzędzia pisarskiego
- nieprawidłowy kierunek kreślenia linii i liter
- problem z rysowaniem i odtwarzaniem szlaczków
- mylenie liter kształtopodobnych (m-n-u, p-b-d-g, l-ł-t)
- słaba orientacja w przestrzeni (nad, pod, za, obok) i w czasie (pory dnia)
- słabe zapamiętywanie liter, cyfr i kształtów geometrycznych
- ubogie słownictwo
- liczne błędy gramatyczne
- kłopoty z uczeniem się sekwencji (wierszyki, dni tygodnia, miesiące)
To zachodzi podejrzenie, że boryka się z DYSLEKSJĄ, czyli ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania.
W przypadku jeśli dziecko ma problemy z:
- liczeniem zarówno na palcach jak w pamięci
- zapamiętywaniem i rozróżnianiem cyfr
- poczuciem czasu
- odczytywaniem godzin i zapamiętywaniem dni tygodnia
- odczytywaniem i rozróżnianiem symboli: +, : , – , +
- grupowaniem i rozróżnianiem przedmiotów
- zastosowaniem matematyki w zadaniach praktycznych
- czytaniem map, wykresów i tabel
- rozumieniem pojęć związanych z miarą, wagą i objętością
- określeniem lokalizacji i kierunków
To zachodzi podejrzenie, że boryka się z DYSKALKULIĄ – czyli specyficznymi trudnościami w nauce matematyki.
Ale PAMIĘTAJ – to nie koniec świata. Dyskalkulicy i dyslektycy to najczęściej osoby o wysokim stopniu inteligencji, jednak o bardzo niskim poczuciu własnej wartości. „Jakiż ja muszę być głupi, skoro nie mogę zapamiętać tabliczki” – powiedział kiedyś mój syn po powrocie ze szkoły.
W przypadku dyskalkulii ilość klasycznych powtórzeń nie skutkuje zapamiętaniem materiału. Im więcej powtórzeń przy minimalnym zapamiętaniu – tym niższe poczucie własnej wartości. Nie pozwól żeby dziecko musiało tak dorastać! Zmieńmy to razem!
Diagnoza, opinia, orzeczenie
Do diagnozowania dysleksji i dyskalkulii, do wystawiania opinii i orzeczeń uprawnione są Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne. Zwykle dzieje się to najpierw na poziomie klas I-III. W tym okresie wystawiana jest opinia o ryzyku dysfunkcji, a dopiero po tym czasie, jeśli objawy utrzymują się poradnia wystawia orzeczenie uprawniające do terapii oraz odpowiednich dostosowań. Szkoła otrzymuje listę wskazań o dostosowaniu wymagań edukacyjnych dla dziecka, a tu nauczyciel w miarę swoich możliwości i umiejętności stara się je wypełnić. Powinien dostosować tempo pracy do możliwości dziecka, wprowadzić zindywidualizowane nauczanie, zapewnić bezpieczną emocjonalnie atmosferę itd, itd. Realnie bywa różnie. Rodzice liczą na fachową pomoc z poradni, wsparcie ze szkoły, nachylenie nauczyciela. I systemowo ścieżka jest wyznaczona. Ale mijają miesiące, poprawy nie widać, dziecko wpada w coraz większą frustrację, rodzice przechodzą codzienną gehennę odrabiania prac domowych. Czuliście się tak kiedyś? Ja tak. A jeżeli miał ktoś z Państwa więcej szczęścia to dobrze, bo znaczyłoby to że coś zmieniło się lepsze.
I o ile dysleksja została w ostatnich latach w miarę “oswojona”, o tyle orzeczenie o dyskalkulii nadal jest problematyczne. Często kłopoty z matematyką włączane są w spektrum dysleksji, a nie orzekane jako dyskalkulia. Okiełznanie dysleksji ma równać się z opanowaniem dyskalkulii. Jednak z mojego doświadczenia wiem, że rzadko tak się dzieje.
Webinary
Jeżeli chcesz wysłuchać bezpłatnego webinaru na temat dysleksji napisz przez formularz kontaktowy w zakładce Kontakty. Otrzymasz darmowy dostęp do czterech odcinków:
- Niepokojące pierwsze objawy, na które należy zwrócić uwagę
- Niepokojące objawy wskazujące na „dyslektyczne oko”
- Kłopoty ze zrozumieniem poleceń wynikające z „dyslektycznego ucha”
- Problemy dnia codziennego związane z koordynacją/motoryką dużą i małą
Wróć do Spisu tręści.
Komentarze
Prześlij komentarz