Przejdź do głównej zawartości

Dyskalkulia


SPIS TREŚCI:

  1. Dysleksja
  2. Dyskalkulia
  3. Co może niepokoić – czy moje dziecko ma dysleksję i/lub dyskalkulię
  4. Diagnoza, opinia, orzeczenie
  5. Webinary


Dysleksja

    Dziecko w okresie przedszkolnym jest super inteligentne, rodzic myśli: „Kurcze, będzie geniuszem w szkole! Może jest trochę mniej poradne, potyka się o własne nogi, ale jaki bystrzak!”

Potem nasz geniuszek idzie do szkoły i na pierwszej wywiadówce pani wylewa rodzicowi kubeł zimnej wody na głowę. Że co, że wszystkie dzieci już czytają a on jeden nie? Że co proszę? Zagrożenie dysleksją? A właściwie, do cholery, co to takiego, ta dysleksja? Jaka dysleksja? Jak tak inteligentne dziecko może mieć jakąś dys-coś-tam.

    Dysleksja, najprościej mówiąc to trudności z nauką czytania i pisania, ale nie tylko. To zespół problemów. Czytanie jest niepewne, wręcz wymęczone, pełne błędów i przekręceń. Dziecko połyka wyrazy i całe linijki. Płacze, awantury, histeria. Książki lądują na ścianie, a rodzic wybiega z pokoju trzaskając drzwiami.

Pisanie przypomina grzebanie kury po piasku i jest równie nieczytelne.

    Prace domowe ciągną się godzinami, zabierają całe wieczory i powoli acz sukcesywnie i skutecznie unicestwiają czar rodzinnych wieczorów.

Rodzic staje się katem, ekonomem, Cerberem / właściwe podkreślić.

Oto dysleksja w codziennym wydaniu…



Dyskalkulia

Dyskalkulia to problemy w ogarnięciu świata w aspekcie matematycznym. 

Wg Ladislav Košč

  • Dyskalkulia werbalna – trudności z pojęciami, określaniem ilości, nazywaniem cyfr i operacji.
  • Dyskalkulia ideognostyczna – problemy z tworzeniem pojęć i liczeniem w pamięci.
  • Dyskalkulia operacyjna –nieumiejętność przeprowadzania operacji matematycznych.
  • Dyskalkulia leksykalna – zaburzenie czytania znaków i działań matematycznych.
  • Dyskalkulia graficzna – problem z zapisem znaków i symboli matematycznych, również ze słuchu.
  • Dyskalkulia praktognostyczna – brak umiejętności manipulacyjnych i porównawczych, zaburzenie szacowania.

Co może niepokoić – czy moje dziecko ma dysleksję i/lub dyskalkulię

W przypadku jeśli dziecko ma problemy z:

Symptomy u dzieci w wieku przedszkolnym:

  • opóźniony rozwój mowy
  • trudności z wymawianiem dłuższych słów
  • ubogie słownictwo i przekręcanie wyrazów
  • kłopoty z rymowaniem i uczeniem się na pamięć wierszyków i piosenek
  • problem z zapamiętywaniem różnych nazw, cyfr, dni tygodnia
  • trudności z zapamiętaniem kolorów i kształtów
  • kłopoty w orientacji w przestrzeni i w schemacie ciała
  • niechęć do budowania z klocków, układania puzzli, małe sukcesy w tej dziedzinie
  • problem z ubieraniem się, zapinaniem guzików i suwaków

 

Symptomy u dzieci w wieku wczesnoszkolnym:

  • kłopoty z dzieleniem na sylaby i rozróżnianiem głosek w wyrazach
  • problemy z poprawnym wymawianiem wielosylabowych słów
  • mała precyzja ruchów dłoni, nieumiejętność wiązania kokardki, cięcia nożyczkami po śladzie
  • nieprawidłowy uchwyt kredki lub narzędzia pisarskiego
  • nieprawidłowy kierunek kreślenia linii i liter
  • problem z rysowaniem i odtwarzaniem szlaczków
  • mylenie liter kształtopodobnych (m-n-u, p-b-d-g, l-ł-t)
  • słaba orientacja w przestrzeni (nad, pod, za, obok) i w czasie (pory dnia)
  • słabe zapamiętywanie liter, cyfr i kształtów geometrycznych
  • ubogie słownictwo
  • liczne błędy gramatyczne
  • kłopoty z uczeniem się sekwencji (wierszyki, dni tygodnia, miesiące)

To zachodzi podejrzenie, że boryka się z DYSLEKSJĄ, czyli ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania.

 

W przypadku jeśli dziecko ma problemy z:

  • liczeniem zarówno na palcach jak w pamięci
  • zapamiętywaniem i rozróżnianiem cyfr
  • poczuciem czasu
  • odczytywaniem godzin i zapamiętywaniem dni tygodnia
  • odczytywaniem i rozróżnianiem symboli: +, : , – , +
  • grupowaniem i rozróżnianiem przedmiotów
  • zastosowaniem matematyki w zadaniach praktycznych
  • czytaniem map, wykresów i tabel
  • rozumieniem pojęć związanych z miarą, wagą i objętością
  • określeniem lokalizacji i kierunków

    To zachodzi podejrzenie, że boryka się z DYSKALKULIĄ – czyli specyficznymi trudnościami w nauce matematyki.

    Ale PAMIĘTAJ –  to nie koniec świata. Dyskalkulicy i dyslektycy to najczęściej osoby o wysokim stopniu inteligencji, jednak o bardzo niskim poczuciu własnej wartości. „Jakiż ja muszę być głupi, skoro nie mogę zapamiętać tabliczki” – powiedział kiedyś mój syn po powrocie ze szkoły. 

    W przypadku dyskalkulii ilość klasycznych powtórzeń nie skutkuje zapamiętaniem materiału. Im więcej powtórzeń przy minimalnym zapamiętaniu – tym niższe poczucie własnej wartości. Nie pozwól żeby dziecko musiało tak dorastać! Zmieńmy to razem! 



Diagnoza, opinia, orzeczenie

    Do diagnozowania dysleksji i dyskalkulii, do wystawiania opinii i orzeczeń uprawnione są Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne. Zwykle dzieje się to najpierw na poziomie klas I-III. W tym okresie wystawiana jest opinia o ryzyku dysfunkcji, a dopiero po tym czasie, jeśli objawy utrzymują się poradnia wystawia orzeczenie uprawniające do terapii oraz odpowiednich dostosowań. Szkoła otrzymuje listę wskazań o dostosowaniu wymagań edukacyjnych dla dziecka, a tu nauczyciel w miarę swoich możliwości i umiejętności stara się je wypełnić. Powinien dostosować tempo pracy do możliwości dziecka, wprowadzić zindywidualizowane nauczanie, zapewnić bezpieczną emocjonalnie atmosferę itd, itd. Realnie bywa różnie. Rodzice liczą na fachową pomoc z poradni, wsparcie ze szkoły, nachylenie nauczyciela. I systemowo ścieżka jest wyznaczona. Ale mijają miesiące, poprawy nie widać, dziecko wpada w coraz większą frustrację, rodzice przechodzą codzienną gehennę odrabiania prac domowych. Czuliście się tak kiedyś? Ja tak. A jeżeli miał ktoś z Państwa więcej szczęścia to dobrze, bo znaczyłoby to że coś zmieniło się lepsze. 

    I o ile dysleksja została w ostatnich latach w miarę “oswojona”, o tyle orzeczenie o dyskalkulii nadal jest problematyczne. Często kłopoty z matematyką włączane są w spektrum dysleksji, a nie orzekane jako dyskalkulia. Okiełznanie dysleksji ma równać się z opanowaniem dyskalkulii.  Jednak z mojego doświadczenia wiem,  że rzadko tak się dzieje. 



Webinary

    Jeżeli chcesz wysłuchać bezpłatnego webinaru na temat dysleksji napisz przez formularz kontaktowy w zakładce Kontakty. Otrzymasz darmowy dostęp do czterech odcinków:

  1. Niepokojące pierwsze objawy, na które należy zwrócić uwagę
  2. Niepokojące objawy wskazujące na „dyslektyczne oko”
  3. Kłopoty ze zrozumieniem poleceń wynikające z „dyslektycznego ucha”
  4. Problemy dnia codziennego związane z koordynacją/motoryką dużą i małą


Wróć do Spisu tręści.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Leniwa ósemka

W Królestwie Matematyki są  dróżki w kształcie znaku nieskończoności. Ja, Król Logikus często po nich spaceruję. Naprawdę lepiej mi się potem liczy! Dziś, jakem Logikus, zachęcam do zrobienia testu Leniwej Ósemki. Zajmie góra pięć minut a przyniesie podstawową wiedzę, jakąż to drogę preferuje nasz,i każdy inny, mózg, gdy się uczy. Potrzebujemy:      ·        Kartkę papieru min A3      ·        Taśmę klejącą      ·        Trzy wyraźnie różniące się od siebie kolorami pisaki/kredki np.        niebieski, czerwony, zielony Procedura:       1.        Przyklejamy kartkę wymiarem poziomym   na płaskiej,                     gładkiej  powierzchni  (biurko, drzwi) – środek kartki na    ...

Bajkowa Tabliczka versus Bajkowa tabliczka mnożenia

Gdy kolejna już osoba zadaje mi pytanie; czy Bajkowa Matma = Bajkowa Tabliczka = Bajkowa Tabliczka mnożenia? Postanowiłam odpowiedzieć w postaci postu. A było to tak: Po sławetnej i jakże spektakularnej nauce tabliczki mnożenia (3 dni mnemotechnik po wcześniejszych ok 2 latach bezowocnego kucia słupków) więcej tu: moja historia Zostałam znów wezwana do szkoły i pani nauczycielka ze zdziwieniem wielkim pyta, jak mi się udało nauczyć dziecko tabliczki tak, że jest najlepszy w klasie a groziło mu przecież niezdanie. Z entuzjazmem neofity opowiadam jak to krokodyl na wózku jeździł ze ślimakiem, co w efekcie daje 42. Pani z grzeczności nie przerywa a mój wywód kończy słowami:    - Nic z tego nie rozumiem, ale efekty są zadziwiające. I na tym by się pewnie sprawa zakończyła, ale przeznaczenie w osobie mojego synka wzięło sprawy w swoje ręce i zadało pytanie, które jako anegdota krąży własnym życiem po sekretariatach:    - Jeśli pani nie umie nauczyć moi...

ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA

ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA 2 x 2 = 4 2 x 3 = 6 2 x 4 = 8   2 x 5 = 10        2 x 6 = 12 … Nuda powtórek… monotonia słupków ale, dla ucznia bez problemów edukacyjnych, wiedza do zapamiętania. Inaczej ma się z uczniem z matematycznymi trudnościami edukacyjnymi. W to określenie wchodzą dzieci z dyskalkulią ale również z dysleksją. Na szczęście nie wszystkie. Ale dla tych, którzy mają problemy matematyczne tabliczka mnożenia jest pasmem udręk i poniżenia. Poczucie własnej wartości spada poniżej klepki podłogowej. To właśnie kłopoty z zapamiętaniem mnożenia są najczęściej ostatecznym sygnałem przynaglającym rodziców do szukania pomocy u specjalistów. I tu zaczyna się droga przez mękę. Kto przeszedł wie, więc opisywać nie muszę. A inni i tak tego nie przeczytają. Ani gabinety prywatne, ani państwowe poradnie nie oferują sensownej terapii. Szkoły muszą przeprowadzić zajęcia dla dzieci z orzeczeniami z Poradni. Najczęściej są to zajęcia grupowe obejmujące...