Przejdź do głównej zawartości

Skacząca dziewiątka

Dziewiątka.
To ostatnia cyfra/liczba. 
Truuuudna  I sprawiająca dzieciom wiele kłopotów. 
Warto więc poświęcić jej więcej czasu.
Po niej już wszystko się powtarza. Te same cyfry występujące w różnej konfiguracji na różnych pozycjach maja inną wartość.



Zaczynamy, jak zwykle, od kształtu. Wiele, bardzo wiele dzieci, ma poważny problem z odróżnieniem 6 od 9. Dlatego nie pomijajmy tego etapu i nie przesądzajmy, że dziecko zna kształt.
Pleciemy 9 z dziewięciu drucików wg wzoru. Ten wzór jest ważny. Pozwala nam uniknąć pomyłki.



Żeby dziecko łatwiej zapamiętało, że dziewiątka ma kółeczko u góry, tworzymy mnemotechniczne skojarzenia z małpką, która ma głowę do góry a ogonek do dołu.  



Serdecznie radzę nie bagatelizować problemu kształtu 9. Jeśli choć raz zauważyliście, że dziecko pomyliło 6 z 9 to znaczy, że gdy widzi te cyfry włącza się niepewność czyli taki malutki stresik, który powoduje chwilową dezorientację, dziecko traci wątek, lub gubi się całkowicie.
Żeby temu zapobiec dołączmy do ćwiczeń z zapamiętaniem kształtu jakąś zabawę może "żepowce"?Najpierw lepimy poprawna 9...

a potem rusza fantazja...
Proszę Państwa, oto królowa Dziewiątka!


A to, tajemniczy....



Jeśli problem z zapamiętaniem kształtu jest głębszy, możemy wspomóc się poprzez pracę z 
"Leniwą Ósemką" 
Pamiętamy, ze zaczynamy ćwiczenie od rysowania leniwej ósemki (od środka w lewo skos do góry), potem przechodzimy w kształt cyfry i kończymy znów pełnym kształtem leniwej ósemki.



Potem możemy przeprowadzić ćwiczenie z zakresu analizatora wzroku.
Znajdź i popraw po śladzie cyfrę 9. 


Jak wprowadzamy wartość cyfry 9 omówimy w następnym wpisie.
Podzielcie się w komentarzach z czego zrobiliście swoje dziewiątki. Zachęcam, dzielmy się pomysłami!


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Leniwa ósemka

W Królestwie Matematyki są  dróżki w kształcie znaku nieskończoności. Ja, Król Logikus często po nich spaceruję. Naprawdę lepiej mi się potem liczy! Dziś, jakem Logikus, zachęcam do zrobienia testu Leniwej Ósemki. Zajmie góra pięć minut a przyniesie podstawową wiedzę, jakąż to drogę preferuje nasz,i każdy inny, mózg, gdy się uczy. Potrzebujemy:      ·        Kartkę papieru min A3      ·        Taśmę klejącą      ·        Trzy wyraźnie różniące się od siebie kolorami pisaki/kredki np.        niebieski, czerwony, zielony Procedura:       1.        Przyklejamy kartkę wymiarem poziomym   na płaskiej,                     gładkiej  powierzchni  (biurko, drzwi) – środek kartki na                    wysokości nosa dziecka)        2.        Dziecko siedzi/stoi   w osi środkowej kartki        3.        Dziecko wykonuje kilka próbnych ruchów   leniwej ósemki,              pisząc placem po kartce. Raz prawą, raz lewą ręką. Możemy             najpierw pokazać jak wyglą

ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA

ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA 2 x 2 = 4 2 x 3 = 6 2 x 4 = 8   2 x 5 = 10        2 x 6 = 12 … Nuda powtórek… monotonia słupków ale, dla ucznia bez problemów edukacyjnych, wiedza do zapamiętania. Inaczej ma się z uczniem z matematycznymi trudnościami edukacyjnymi. W to określenie wchodzą dzieci z dyskalkulią ale również z dysleksją. Na szczęście nie wszystkie. Ale dla tych, którzy mają problemy matematyczne tabliczka mnożenia jest pasmem udręk i poniżenia. Poczucie własnej wartości spada poniżej klepki podłogowej. To właśnie kłopoty z zapamiętaniem mnożenia są najczęściej ostatecznym sygnałem przynaglającym rodziców do szukania pomocy u specjalistów. I tu zaczyna się droga przez mękę. Kto przeszedł wie, więc opisywać nie muszę. A inni i tak tego nie przeczytają. Ani gabinety prywatne, ani państwowe poradnie nie oferują sensownej terapii. Szkoły muszą przeprowadzić zajęcia dla dzieci z orzeczeniami z Poradni. Najczęściej są to zajęcia grupowe obejmujące dzieci z dysgrafią, dysleksj

Warsztat: “Te koszmarne cyfry”

  Warsztat: “Te koszmarne cyfry” Spacerkiem po "uliczce Cyferkowej", czyli jak nauczyć liczyć dziecko z Dys* Forma: Warsztaty on-line oparte na prezentacji, ćwiczenia praktyczne Cel: Nabycie praktycznych umiejętności pracy z dzieckiem zagrożonym lub już ze zdiagnozowaną dysleksją w zakresie podstawowych umiejętności matematycznych. Grupa docelowa: Nauczyciele wczesnoszkolni, nauczyciele matematyki, pedagodzy, terapeuci rodzice, opiekunowie (słowem, każdy zainteresowany tematem) Miejsce: On-line. Zajęcia prowadzone są na platformie zoom. Termin: 20 sierpnia godz 09:00 -15:00 Cena: 200 pln rodzice/opiekunowie 250 pln nauczyciele/terapeuci Uczestnicy otrzymują: Uczestnicy otrzymują zaświadczenie PSK o ukończonym kursie. Skrypt warsztatów w formie pdf. Link do pomocy omawianych na warsztacie (do samodzielnego druku) Zapisy: zapisy@tabliczkamnozenia.pl Zapytania związane z warsztatami: napisz@tabliczkamnozenia.pl +48 889 838 644 O warsztatach: Szkolenie prowadzi Barbara Piast auto