Przejdź do głównej zawartości

Dziupla - karciana gra matematyczna

Dziupla
Tak nazwałam matematycznego pasjansa, który wymyśliłam dla ósemki.
Przygotowujemy talię kart ("zwykłych" lub Grabowskiego) do wartości 8. A dokładniej, potrzebujemy tylko 1 ósemki. W zwykłej talii Asy będą pełniły rolę 1.

Wykładamy 8, reszta talii zakryta.

Z talii wykładamy losowo cztery karty, układamy wokół ósemki, tworząc "dziuplę" bo ósemka w mnemotechnikach jest panią Sową.
ZASADĄ jest wprowadzenie do dziupli (pod ósemkę) kart których suma wynosi 8.
Ponieważ z kart 4, 5, 5, i 1 nie da się złożyć działania z wynikiem 8, rozkładamy więc kolejną rundę. 

Ale UWAGA rozkładamy po jednej karcie i sprawdzamy czy nie stworzy się działanie. 
Tu wykładamy 3 trefl i zatrzymujemy się bo 
3 +5 = 8

Zbieramy więc 3 i 5 i wkładamy pod 8.

Uzupełniamy dziury wykładając po jednej karcie. Tu wyłożona została 2 karo,

która uzupełnia działanie 1+ 5 + 2 =8


i wkładamy do dziupli.

Uzupełniamy po kolei brakujące miejsca, sprawdzając czy gdzieś nie pojawią się składniki działania.
w tym układzie nie uda nam się zbudować działania.

Wykładamy więc drugie piętro. Zaczynając od pierwszej pozycji i idziemy po kolei.

Dopiero po wyłożeniu wszystkich czterech nowych kart, udaje się stworzyć nowe działanie.

2+3+3=8

Zbieramy karty do dziupli i spod nich wyłaniają się karty z pierwszej warstwy.

Z której pasują nam dwie czwórki.

4+4=8 
zbieramy do dziupli.

Z tego układu zbierzemy 2+1+5 =8
Rozkładamy kolejne karty i zbieramy do dziupli te, które składają się na działanie ósemki.



Aż wyłożymy ostatnie karty i tu akurat nie uda nam się zaprosić do dziupli wszystkich kart. 
Nie musimy zbierać wszystkich działań jakie nam wychodzą. Wiadomo, że jeśli zbierzemy wszystkie jedynki to potem siódemki pozostaną bez par. 
Miłej gry. 



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Leniwa ósemka

W Królestwie Matematyki są  dróżki w kształcie znaku nieskończoności. Ja, Król Logikus często po nich spaceruję. Naprawdę lepiej mi się potem liczy! Dziś, jakem Logikus, zachęcam do zrobienia testu Leniwej Ósemki. Zajmie góra pięć minut a przyniesie podstawową wiedzę, jakąż to drogę preferuje nasz,i każdy inny, mózg, gdy się uczy. Potrzebujemy:      ·        Kartkę papieru min A3      ·        Taśmę klejącą      ·        Trzy wyraźnie różniące się od siebie kolorami pisaki/kredki np.        niebieski, czerwony, zielony Procedura:       1.        Przyklejamy kartkę wymiarem poziomym   na płaskiej,                     gładkiej  powierzchni  (biurko, drzwi) – środek kartki na                    wysokości nosa dziecka)        2.        Dziecko siedzi/stoi   w osi środkowej kartki        3.        Dziecko wykonuje kilka próbnych ruchów   leniwej ósemki,              pisząc placem po kartce. Raz prawą, raz lewą ręką. Możemy             najpierw pokazać jak wyglą

ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA

ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA 2 x 2 = 4 2 x 3 = 6 2 x 4 = 8   2 x 5 = 10        2 x 6 = 12 … Nuda powtórek… monotonia słupków ale, dla ucznia bez problemów edukacyjnych, wiedza do zapamiętania. Inaczej ma się z uczniem z matematycznymi trudnościami edukacyjnymi. W to określenie wchodzą dzieci z dyskalkulią ale również z dysleksją. Na szczęście nie wszystkie. Ale dla tych, którzy mają problemy matematyczne tabliczka mnożenia jest pasmem udręk i poniżenia. Poczucie własnej wartości spada poniżej klepki podłogowej. To właśnie kłopoty z zapamiętaniem mnożenia są najczęściej ostatecznym sygnałem przynaglającym rodziców do szukania pomocy u specjalistów. I tu zaczyna się droga przez mękę. Kto przeszedł wie, więc opisywać nie muszę. A inni i tak tego nie przeczytają. Ani gabinety prywatne, ani państwowe poradnie nie oferują sensownej terapii. Szkoły muszą przeprowadzić zajęcia dla dzieci z orzeczeniami z Poradni. Najczęściej są to zajęcia grupowe obejmujące dzieci z dysgrafią, dysleksj

Warsztat: “Te koszmarne cyfry”

  Warsztat: “Te koszmarne cyfry” Spacerkiem po "uliczce Cyferkowej", czyli jak nauczyć liczyć dziecko z Dys* Forma: Warsztaty on-line oparte na prezentacji, ćwiczenia praktyczne Cel: Nabycie praktycznych umiejętności pracy z dzieckiem zagrożonym lub już ze zdiagnozowaną dysleksją w zakresie podstawowych umiejętności matematycznych. Grupa docelowa: Nauczyciele wczesnoszkolni, nauczyciele matematyki, pedagodzy, terapeuci rodzice, opiekunowie (słowem, każdy zainteresowany tematem) Miejsce: On-line. Zajęcia prowadzone są na platformie zoom. Termin: 20 sierpnia godz 09:00 -15:00 Cena: 200 pln rodzice/opiekunowie 250 pln nauczyciele/terapeuci Uczestnicy otrzymują: Uczestnicy otrzymują zaświadczenie PSK o ukończonym kursie. Skrypt warsztatów w formie pdf. Link do pomocy omawianych na warsztacie (do samodzielnego druku) Zapisy: zapisy@tabliczkamnozenia.pl Zapytania związane z warsztatami: napisz@tabliczkamnozenia.pl +48 889 838 644 O warsztatach: Szkolenie prowadzi Barbara Piast auto