Przejdź do głównej zawartości

doskonała 7

Liczba 7 w wielu kulturach uważana jest za świętą.
W edukacji niestety sprawia dzieciom kłopoty. Niesie ze sobą problem z kształtem no i oczywiście z wartością.
Sądzę, że kształt sprawia kłopot poprzez fakt występowania linii skośnych (diagonalnych) które oko uczy się postrzegać jako ostatnie (po okręgach, pionach i poziomach)
Najlepszym sposobem na naukę linii skośnych są ćwiczenia z wyginaniem kształtu siódemki ale też trójkątów z drucików kreatywnych.
Przypominam, siódemkę tworzy siedem splecionych drucików.

Jeśli 7 ma stanąć na podstawce z korka, radzę zakręcić druciki w kółeczko, będzie wygodniej przymocować do nakrętki.


Gdyby problemy z odczytywaniem siódemki utrzymywały się dłużej polecam cyfrową leniwa ósemkę.


Gdy dziecko opanuje kształt, przechodzimy do wartości.
Najpierw z siedmiu koralików dziecko klei wszystkie kształty, jakie da radę wymyślić.

Potem, też z koralików, klei wszystkie możliwe kombinacje połączeń składowych liczby 7 
(1+6,  2+5, 3+4) Tym razem klei wg zasady 5+ tak jak widać na zdjęciu poniżej.
wszelkie gadżety typu małe korony, trony, oczka niezwykle urozmaicają zajęcia i dodają emocji. 
I o to właśnie chodzi.



Poniżej pasjans "piątki" choć tym razem środkową kartą jest 4. Rozkładankę opisywałam we wcześniejszych postach.
- Kładę dwójkę przed trójką.

Kładę piątkę za czwórką...

Kładę dwójkę przed trójką...
Wydaje Wam się, że to banalna rozkładanka? Spróbujcie sami. Zobaczycie jaką trudność sprawia dziecku określenie miejsca położenia karty.


Następna zabawa wg. książki Terapia uspokajająca ... z moimi modyfikacjami. Kropki są wypukłe.



Kolejna "rozkładanka" Wybieramy karty od 1 do 7 rozkładamy jak poniżej 4 rzędy po 7 kart (ułożenie losowe)

Szukamy pierwszej 7 i odkładamy ją na bok. W ucieczce z więzienia pomagają siódemce najbliższy współwięzień i tajemniczy KTOŚ - to karta dopełniająca do 7 sumy sąsiada.
Na przykładzie: siódemka ma za sąsiada 2. Tajemniczym wspólnikiem będzie więc 5, którą wraz z 2 odkładamy na siódemkę i uciekamy z więzienia. 

Kolejnej czerwonej siódemce pomaga sąsiad 2 a tajemniczych jest więcej 2,2 i 1 ponieważ 5 jest już spalona. (żaden zestaw pomagających kart nie może się powtarzać z tymi, które już uciekły)

Tym razem 7 pomagają sąsiedzi z góry i z dołu. (1+6)

Ostatni uciekinier wspierany jest przez sąsiada 4 a tajemniczym pomocnikiem jest 3

Miłej zabawy.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Leniwa ósemka

W Królestwie Matematyki są  dróżki w kształcie znaku nieskończoności. Ja, Król Logikus często po nich spaceruję. Naprawdę lepiej mi się potem liczy! Dziś, jakem Logikus, zachęcam do zrobienia testu Leniwej Ósemki. Zajmie góra pięć minut a przyniesie podstawową wiedzę, jakąż to drogę preferuje nasz,i każdy inny, mózg, gdy się uczy. Potrzebujemy:      ·        Kartkę papieru min A3      ·        Taśmę klejącą      ·        Trzy wyraźnie różniące się od siebie kolorami pisaki/kredki np.        niebieski, czerwony, zielony Procedura:       1.        Przyklejamy kartkę wymiarem poziomym   na płaskiej,                     gładkiej  powierzchni  (biurko, drzwi) – środek kartki na                    wysokości nosa dziecka)        2.        Dziecko siedzi/stoi   w osi środkowej kartki        3.        Dziecko wykonuje kilka próbnych ruchów   leniwej ósemki,              pisząc placem po kartce. Raz prawą, raz lewą ręką. Możemy             najpierw pokazać jak wyglą

ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA

ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA 2 x 2 = 4 2 x 3 = 6 2 x 4 = 8   2 x 5 = 10        2 x 6 = 12 … Nuda powtórek… monotonia słupków ale, dla ucznia bez problemów edukacyjnych, wiedza do zapamiętania. Inaczej ma się z uczniem z matematycznymi trudnościami edukacyjnymi. W to określenie wchodzą dzieci z dyskalkulią ale również z dysleksją. Na szczęście nie wszystkie. Ale dla tych, którzy mają problemy matematyczne tabliczka mnożenia jest pasmem udręk i poniżenia. Poczucie własnej wartości spada poniżej klepki podłogowej. To właśnie kłopoty z zapamiętaniem mnożenia są najczęściej ostatecznym sygnałem przynaglającym rodziców do szukania pomocy u specjalistów. I tu zaczyna się droga przez mękę. Kto przeszedł wie, więc opisywać nie muszę. A inni i tak tego nie przeczytają. Ani gabinety prywatne, ani państwowe poradnie nie oferują sensownej terapii. Szkoły muszą przeprowadzić zajęcia dla dzieci z orzeczeniami z Poradni. Najczęściej są to zajęcia grupowe obejmujące dzieci z dysgrafią, dysleksj

Warsztat: “Te koszmarne cyfry”

  Warsztat: “Te koszmarne cyfry” Spacerkiem po "uliczce Cyferkowej", czyli jak nauczyć liczyć dziecko z Dys* Forma: Warsztaty on-line oparte na prezentacji, ćwiczenia praktyczne Cel: Nabycie praktycznych umiejętności pracy z dzieckiem zagrożonym lub już ze zdiagnozowaną dysleksją w zakresie podstawowych umiejętności matematycznych. Grupa docelowa: Nauczyciele wczesnoszkolni, nauczyciele matematyki, pedagodzy, terapeuci rodzice, opiekunowie (słowem, każdy zainteresowany tematem) Miejsce: On-line. Zajęcia prowadzone są na platformie zoom. Termin: 20 sierpnia godz 09:00 -15:00 Cena: 200 pln rodzice/opiekunowie 250 pln nauczyciele/terapeuci Uczestnicy otrzymują: Uczestnicy otrzymują zaświadczenie PSK o ukończonym kursie. Skrypt warsztatów w formie pdf. Link do pomocy omawianych na warsztacie (do samodzielnego druku) Zapisy: zapisy@tabliczkamnozenia.pl Zapytania związane z warsztatami: napisz@tabliczkamnozenia.pl +48 889 838 644 O warsztatach: Szkolenie prowadzi Barbara Piast auto