Przejdź do głównej zawartości

GRA karciana - Cztery korony.

Cztery korony.
Zabawa kartami mająca na celu utrwalenie składowych liczb, tu akurat 7 ale oczywiście można ją zastosować do każdej innej.
Nazwa pasjansa, moja własna, pochodzi od malutkich koron, którymi koronujemy wybraną liczbę. Oczywiście dorabiamy do tego opowiastkę. np. Siódemka ma 3 braci bliźniaków. Właśnie obchodzą swoje urodziny. Goście składają życzenia (mogą i prezenty zgodnie ze swoją wartością) Ale przed koronowanymi cyframi mają prawo stanąć pary cyfr, których suma równa się królewskiej wartości.

Przygotowujemy karty, odkładając na bok karty o wartości wyższej niż karty koronowane,
  malutkie koronki i znaki dodawania. (świetnie tą rolę spełniają krzyżyki do układania glazury)
Jeśli chcemy układankę zamienić w grę to znaki dodawania przygotowujemy w dwóch kolorach. 
Koronujemy naszą wybraną liczbę i odkrywamy pierwszą kartę ze stosu. Tu czarna 3. Gracz stawia ją w orszaku czarnej siódemki
Drugi gracz odkrył czerwoną szóstkę, więc zapoczątkował orszak czerwonej siódemki.
Kolej na pierwszego gracza. Odkrył ze stosu czerwoną jedynkę. Dokłada ją do wyłożonej szóstki i łączy te liczby znakiem + w swoim kolorze.
i tak raz jeden, raz drugi gracz, odkrywają po jednej karcie i odkładają do odpowiednich orszaków, raz zaczynając nowe pary lub dopełniając już istniejące. Za każdym razem gdy uda się dopełnić parę, łączą ją swoim znakiem plus.
A to już koniec gry. Możemy policzyć których znaków jest ile. W tym wypadku jest remis.

Jeśli bohaterem gry jest cyfra parzysta, wtedy dołączamy do gry dżokery. 
Np. ćwiczymy składowe cyfry 8. Więc w działaniu 4+4 jednym ze składników będzie dżoker w odpowiednim kolorze. gdyby karta dżokera odkryta została wcześniej z tali wcześniej niż 4 to uczestnik ma prawo zachować ją do momentu aż będzie mu potrzebna. Radzę nie pozwalać zastępować dżokerami innych wartości kart poza składnikami o tej samej wartości,. Dla 10 będzie to 5, dla 8 to 4, dla 6 -3. Rzadko gram w tą grę by na tronach siedziały 4, ale wtedy dżokery to 2.

Życzymy miłej gry. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Leniwa ósemka

W Królestwie Matematyki są  dróżki w kształcie znaku nieskończoności. Ja, Król Logikus często po nich spaceruję. Naprawdę lepiej mi się potem liczy! Dziś, jakem Logikus, zachęcam do zrobienia testu Leniwej Ósemki. Zajmie góra pięć minut a przyniesie podstawową wiedzę, jakąż to drogę preferuje nasz,i każdy inny, mózg, gdy się uczy. Potrzebujemy:      ·        Kartkę papieru min A3      ·        Taśmę klejącą      ·        Trzy wyraźnie różniące się od siebie kolorami pisaki/kredki np.        niebieski, czerwony, zielony Procedura:       1.        Przyklejamy kartkę wymiarem poziomym   na płaskiej,                     gładkiej  powierzchni  (biurko, drzwi) – środek kartki na                    wysokości nosa dziecka)        2.        Dziecko siedzi/stoi   w osi środkowej kartki        3.        Dziecko wykonuje kilka próbnych ruchów   leniwej ósemki,              pisząc placem po kartce. Raz prawą, raz lewą ręką. Możemy             najpierw pokazać jak wyglą

ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA

ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA 2 x 2 = 4 2 x 3 = 6 2 x 4 = 8   2 x 5 = 10        2 x 6 = 12 … Nuda powtórek… monotonia słupków ale, dla ucznia bez problemów edukacyjnych, wiedza do zapamiętania. Inaczej ma się z uczniem z matematycznymi trudnościami edukacyjnymi. W to określenie wchodzą dzieci z dyskalkulią ale również z dysleksją. Na szczęście nie wszystkie. Ale dla tych, którzy mają problemy matematyczne tabliczka mnożenia jest pasmem udręk i poniżenia. Poczucie własnej wartości spada poniżej klepki podłogowej. To właśnie kłopoty z zapamiętaniem mnożenia są najczęściej ostatecznym sygnałem przynaglającym rodziców do szukania pomocy u specjalistów. I tu zaczyna się droga przez mękę. Kto przeszedł wie, więc opisywać nie muszę. A inni i tak tego nie przeczytają. Ani gabinety prywatne, ani państwowe poradnie nie oferują sensownej terapii. Szkoły muszą przeprowadzić zajęcia dla dzieci z orzeczeniami z Poradni. Najczęściej są to zajęcia grupowe obejmujące dzieci z dysgrafią, dysleksj

Warsztat: “Te koszmarne cyfry”

  Warsztat: “Te koszmarne cyfry” Spacerkiem po "uliczce Cyferkowej", czyli jak nauczyć liczyć dziecko z Dys* Forma: Warsztaty on-line oparte na prezentacji, ćwiczenia praktyczne Cel: Nabycie praktycznych umiejętności pracy z dzieckiem zagrożonym lub już ze zdiagnozowaną dysleksją w zakresie podstawowych umiejętności matematycznych. Grupa docelowa: Nauczyciele wczesnoszkolni, nauczyciele matematyki, pedagodzy, terapeuci rodzice, opiekunowie (słowem, każdy zainteresowany tematem) Miejsce: On-line. Zajęcia prowadzone są na platformie zoom. Termin: 20 sierpnia godz 09:00 -15:00 Cena: 200 pln rodzice/opiekunowie 250 pln nauczyciele/terapeuci Uczestnicy otrzymują: Uczestnicy otrzymują zaświadczenie PSK o ukończonym kursie. Skrypt warsztatów w formie pdf. Link do pomocy omawianych na warsztacie (do samodzielnego druku) Zapisy: zapisy@tabliczkamnozenia.pl Zapytania związane z warsztatami: napisz@tabliczkamnozenia.pl +48 889 838 644 O warsztatach: Szkolenie prowadzi Barbara Piast auto